Τετάρτη 8 Απριλίου 2015

ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

« Η μεγάλη τέχνη της επικοινωνίας,
δεν είναι να προβάλλει κανείς επιτυχημένα τα δικά του ταλέντα,
αλλά να μπορέσει να ενθαρρύνει
άλλα άτομα να εκφράσουν την έμφυτη καλοσύνη τους &
να τα βοηθήσει να αναπτύξουν τον αυτοσεβασμό τους».




  • Ο ΦΟΒΟΣ ΤΗΣ ΑΠΟΤΥΧΙΑΣ:

«Ο φόβος ότι μπορεί να μας τιμωρήσουν μειώνει οριστικά την δημιουργική μας δύναμη».

  • ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ & ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ:

« Άκαρπη επικοινωνία & προσωπικές συγκρούσεις είναι συχνά το αποτέλεσμα της έλλειψης μιας πιο σφαιρικής αντίληψης των πραγμάτων. Με αυτή τη στάση οποιοσδήποτε διαφωνεί μαζί μας κάνει λάθος».

  • «ΤΟ ΤΡΙΤΟ ΑΥΤΙ»
  • ΑΚΟΥΤΕ ΚΑΛΑ
  • ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΕΜΠΟΔΙΟ: ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ

« Τα περισσότερα προβλήματα στο θέμα της επικοινωνίας έχουν να κάνουν με τη δέσμευσή μας στο παρελθόν».

  • ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Πάρα πολύς χρόνος χάνεται προσπαθώντας να αποδείξουμε ότι δεν φταίμε εμείς για τα λάθη μας αλλά κάποιος άλλος ή κάτι άλλο»

  • Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΗΣ ΑΚΡΟΑΣΗΣ
  • Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΑΚΡΟΑΣΗ


«ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΔΥΟ ΑΥΤΙΑ ΤΟ ΕΝΑ ΓΙΑ ΝΑ ΑΚΟΥΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΑΛΛΟ ΓΙΑ ΝΑ ΑΙΣΘΑΝΕΤΑΙ»


  • ΣΤΑΜΑΤΑ ΝΑ ΜΙΛΑΣ
Δεν μπορείς να ακούς όταν μιλάς

  • ΒΟΗΘΗΣΤΕ ΤΟΝ ΟΜΙΛΗΤΗ ΝΑ ΑΙΣΘΑΝΕΤΑΙ ΑΝΕΤΑ
Βοήθησέ τον να αισθάνεται πως έχει την ελευθερία να μιλήσει

  • ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΕ ΤΙΣ ΕΝΟΧΛΗΣΕΙΣ
Μην ψάχνεις τα χαρτιά σου, κλείσε την πόρτα για περισσότερη ησυχία

  • ΔΕΙΞΕ ΣΤΟΝ ΟΜΙΛΗΤΗ ΣΟΥ ΠΩΣ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΤΟΝ ΑΚΟΥΣΕΙΣ
Μη διαβάζεις όταν μιλά

  • ΒΑΛΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΟΥ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ
Έτσι μόνο θα μπορέσεις να δεις την άποψη του

  • ΚΑΝΕ ΥΠΟΜΟΝΗ
Δώσ’ του χρόνο, μην τον διακόπτεις

  • ΚΑΝΕ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Αυτό τον ενθαρρύνει, του δείχνει πως τον ακούς

  • ΜΗΝ ΔΕΙΧΝΕΙΣ ΨΥΧΡΟΣ/ Η

  • ΜΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΕΙΣ ΚΑΙ ΜΗΝ ΚΑΝΕΙΣ ΚΡΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ
Ίσως βάλεις τον συνομιλητή σου σε αμυντική θέση. Έτσι θα διακόψεις τον κρίκο της επικοινωνίας μεταξύ σας.


Τρίτη 7 Απριλίου 2015

ΕΜΠΟΔΙΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Α. Έλλειψη Προγραμματισμού
Η καλή επικοινωνία δεν επιτυγχάνεται κατά σύμπτωση. Συνήθως οι άνθρωποι αρχίζουν να ομιλούν και να γράφουν χωρίς πρώτα να σκεφτούν και να προγραμματίσουν και χωρίς να είναι σαφές το μήνυμά τους.
Αντίθετα εάν η εντολή είναι σαφής και επιλεγεί το πιο κατάλληλο μέσο επικοινωνίας, καθώς και η πιο κατάλληλη χρονική στιγμή όλα αυτά θα βοηθήσουν σε μεγάλο βαθμό την κατανόηση του μηνύματος.

Β. Διαστρεβλωμένη διάθεση
Ακούμε κάτι και καταλαβαίνουμε διαφορετικό από αυτό που μας πληροφορούν. Συνήθως «ακούμε» αυτό που επιθυμούμε να ακούσουμε. Η συνηθισμένη διάθεση ενός ατόμου καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται μια δεδομένη κατάσταση.
Ο σχηματισμός μιας διάθεσης εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως προσωπικό, εργασιακό περιβάλλον, προσωπικότητα κ.λ.π.

Γ. Δυσπιστία στην πηγή του μηνύματος
Ένα μήνυμα αξιολογείται με βάση την αξιοπιστία της πηγής του.
Εάν π.χ. ένα διοικητικό στέλεχος στέλνει συχνά λανθασμένα μηνύματα προς τους υφισταμένους του και είναι αναγκασμένο να τα αποσύρει, τούτο δημιουργεί δυσπιστία στους υφισταμένους.
Οι υφιστάμενοι καθυστερούν και ενεργούν χωρίς ενθουσιασμό.

Δ. Λανθασμένη αποκωδικοποίηση του μηνύματος
Συνήθως αυτός που στέλνει ένα μήνυμα το κωδικοποιεί μέσα στα πλαίσια των εμπειριών και των γνώσεών του. Ο αποδέκτης πάλι του μηνύματος θα το μεταφράσει σύμφωνα με τις γνώσεις του και τις εμπειρίες του. Εάν οι γνώσεις και οι εμπειρίες δεν είναι ίδιες τότε δεν υπάρχει αποτελεσματική επικοινωνία.

Ε. Χρονικές πιέσεις
Ο χρόνος που διαθέτουν τα άτομα είναι πάντα περιορισμένος και αυτό συχνά οδηγεί σε παραμόρφωση της επικοινωνίας.

ΣΤ. Μεγάλες διαφορές στο γνωστικό-πνευματικό επίπεδο

Ζ. Προκατάληψη-Εγωισμός

Η. Έλλειψη εσωτερικής ευγένειας


Μικρά μυστικά για αποτελεσματική επικοινωνία


Έχουμε την προσοχή →Όχι→ Ενεργοποιούμε την
του δέκτη ;                       προσοχή του
       ↓
Ναι
Υπάρχουν κίνητρα Όχι Δημιουργούμε
στο δέκτη ;                             τα κίνητρα
Ναι
Είναι ο πομπός μας Όχι Βελτιώνουμε την
αξιόπιστη πηγή ;                   αξιοπιστία του
Ναι
Έχουν οι δέκτες τις Όχι Δημιουργούμε
αναγκαίες                              κλίμα καλής
πληροφορι                             θέλησης
          Ναι

Διαθέτουν οι δέκτες Όχι Χρειάζεται να
τις αξίες και στάσεις                γίνουμε πειστικοί
που επιθυμούμε;

Ναι Τις ενισχύουμε


Δευτέρα 6 Απριλίου 2015

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

1. Κάθε άτομο που στέλνει ένα μήνυμα πρέπει πρώτα από όλα να ξεκαθαρίσει στο μυαλό του αυτό που θέλει να μεταβιβάσει. Αυτό σημαίνει πως ένα από τα βασικότερα βήματα για αποτελεσματική επικοινωνία είναι ο προγραμματισμός όλων εκείνων των ενεργειών προκειμένω το μήνυμα να φθάσει στον επιθυμητό προορισμό του.

2. Ο προγραμματισμός της επικοινωνίας δεν πρέπει να γίνεται μέσα σε απομόνωση. Η συμμετοχή και η γνώση των συνεργατών του είναι απαραίτητη: στη συγκέντρωση των στοιχείων, στην ανάλυση του μηνύματος, στην επιλογή του κατάλληλου καναλιού μεταβίβασης κ.λ.π.

3. Κάθε μήνυμα για να γίνει εύκολα κατανοητό από τον αποδέκτη, πρέπει να το διακρίνει η αρχή της σαφήνειας. Για να είναι σαφές ένα μήνυμα πρέπει η γλώσσα που χρησιμοποιεί να είναι εκείνη που κατανοεί ο αποδέκτης. Λέξεις με διφορούμενο περιεχόμενο πρέπει να αποφεύγονται. Επίσης προτάσεις αφηρημένες και πολυσύνθετες δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται.

4. Οι αποδέκτες των μηνυμάτων δεν θα πρέπει να είναι βιαστικοί κατά την αποκωδικοποίησή τους. Πρέπει να κατανοήσουν ολόκληρο το μήνυμα πριν βγάλουν συμπεράσματα για το περιεχόμενό του.

5. Η περιεκτικότητα και η συντομία του μηνύματος αυξάνουν τις δυνατότητες σύλληψής του από τον αποδέκτη. Οι επαναλήψεις και οι φλυαρίες κουράζουν τον αποδέκτη και επιδρούν αρνητικά στη σωστή επικοινωνία.

6. Για την επιτυχία της επικοινωνίας μεγάλη ευθύνη έχει και ο αποδέκτης. Θα πρέπει να δείξει την απαραίτητη προσοχή, να είναι καλός ακροατής, αλλά και εξίσου καλός αναλυτής του μηνύματος.

7. Στοιχείο καλής επικοινωνίας είναι η αμοιβαία κατανόηση ιδιαίτερα όταν είναι δυνατόν να γίνουν κατανοητά τα αισθήματα και η εσωτερική κατάσταση του Συνομιλητή.


8. Ο σεβασμός και η εμπιστοσύνη προς την προσωπικότητα του συνομιλητή βελτιώνουν την αποτελεσματικότητα της επικοινωνίας.

Παρασκευή 3 Απριλίου 2015

Ικανότητες Επικοινωνίας


Α. Οι ικανότητες της ομιλίας


Α1. Κάντε την ακρόαση ευκολότερη
  • Οργανώστε το μήνυμά σας
  • Περιγράψτε το μήνυμα γενικά
  • Προσφέρετε ένα πλαίσιο αναφοράς
  • Συμπληρώστε το μήνυμά σας

Α2. Χρησιμοποιήστε οπτικοακουστικό υλικό


Β. Οδηγίες για καλή ακρόαση

⇨Σταμάτα να μιλάς

⇨Φρόντισε να νιώθει άνετα ο ομιλητής

⇨Δείξε στον ομιλητή ότι θέλεις να τον ακούσεις

⇨Απόφυγε ενοχλητικούς θορύβους και κινήσεις που
διασπούν την προσοχή

⇨Θέσε τον εαυτό σου στη θέση του ομιλητή

⇨Δείξε υπομονή

⇨Συγκράτησε τα νεύρα σου

⇨Χρησιμοποίησε με φρόνηση επιχειρήματα και κριτική


⇨Κάνε ερωτήσεις

Πέμπτη 2 Απριλίου 2015

Ο Ορισμός & το Μοντέλο της Επικοινωνίας


Η συνειδητή μεταβίβαση ενός μηνύματος

μεταξύ ανθρώπων, που γίνεται άμεσα ή έμμεσα,

που αποβλέπει στην εξυπηρέτηση

συγκεκριμένων στόχων.



MOΝΤΕΛΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Πομπός→ Μήνυμα→ Μέσο→ Δέκτης

→Επαναπληροφόρηση←




ΠΟΜΠΟΣ

Ο αποστολέας (πομπός), μπορεί να είναι άτομο ή ομάδα ατόμων ή μια επιχείρηση.
Αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να μεταβιβάσει ένα μήνυμα σε άλλο άτομο ή ομάδα ατόμων και ως εκ τούτου φέρει την ευθύνη για την καταλληλότητα της σύνταξης, εκπομπής του μηνύματος, καθώς και την ευθύνη επιλογής του μέσου που θα χρησιμοποιήσει.

ΜΗΝΥΜΑ

Το νόημα οποιουδήποτε μηνύματος μπορεί να αποδοθεί με την ταυτόχρονη χρησιμοποίηση λέξεων, κειμένων, εικόνων, νευμάτων χειρονομιών κ.λπ και βέβαια με τη χρησιμοποίηση ενός εκ των ανωτέρων τρόπων.
Ένα μήνυμα θα πρέπει να είναι απλό, λιτό, δεκτικό στην αντιληπτική ικανότητα του δέκτη και ενδιαφέρον.

ΜΕΣΟ

Το μέσο μπορεί να είναι άνθρωπος ή μπορεί να είναι τεχνική συσκευή.

ΔΕΚΤΗΣ

Ο δέκτης είναι το άτομο, η ομάδα ή οργανισμός που λαμβάνει το μήνυμα από τον πομπό.
Καλός δέκτης σημαίνει καλός ακροατής.

ΠΗΓΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
                                              (μεταβίβαση πληροφοριών)
ΑΠΟΣΤΟΛΕΑΣ

  • ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ
(λέξεις, σύμβολα, κινήσεις σώματος)
ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ
(γραπτό, προφορικό λόγο, τηλ. κ.λ.π.)

                                                        ΑΠΟΔΕΚΤΗΣ
  • ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ
(διανοητική εργασία)

κατανόηση μηνύματος 


  • τα δυσκολότερα σημεία επικοινωνίας