Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου 2012

Η κρίση αλλάζει τους καταναλωτές και τα Κέντρα Αισθητικής.


Επιστροφή στις «μικρές πολυτέλειες» και τις θεραπείες στο σπίτι, παράλληλα με την αισθητική φροντίδα στο κέντρο αισθητικής.





Ιδιαίτερα σημαντικά, ή ύπαρξη κι ο ρόλος των καλλυντικών στα κέντρα αισθητικής για τη διατήρηση του τζίρου και την ύπαρξη καθημερινής ρευστότητας.


Μια μεγάλη αλλαγή συντελείτε στις αγορές όλου του κόσμου, κι οι καταναλωτές για πρώτη φορά βρίσκονται αντιμέτωποι με την οικονομική κρίση και τη διαχείριση της αβεβαιότητας. Οι καταναλωτές ακολουθούν πλέον ένα νέο τρόπο με τον οποίο κατευθύνουν τις αγορές τους διεθνώς και τον τρόπο που δαπανούν τα χρήματά τους. Κλείνουν τα μάτια, εκείνοι που πιστεύουν ότι η κρίση, πραγματική και αντιλαμβανόμενη, δεν θα επηρεάσει τους καταναλωτές διεθνώς και ως εκ τούτου και τη χώρα μας.
Βλέποντας προς την επόμενη μέρα, εκτιμώ ότι πολλά πράγματα θα έχουν αλλάξει μέχρι τότε στην καταναλωτική συμπεριφορά και τις συνήθειες των Ελλήνων. Πολλά θα έχουν αλλάξει και για την αγορά των κέντρων αισθητικής και αδυνατίσματος, εφόσον οι προσδιοριστικοί παράγοντες της ζήτησης μεταβάλλονται και μαζί τους μεταβάλλεται και ο τρόπος που δαπανάται το εισόδημα στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Κάθε μεταβολή στο διαθέσιμο εισόδημα του καταναλωτή, κάθε μεταβολή στη ρευστότητά του, είναι θεωρώ αντιληπτό ότι επηρεάζει με μαθηματική ακρίβεια και τη ρευστότητα των κέντρων καθώς και τον προϋπολογισμό των κέντρων.

Σε μια αγορά που αλλάζει τα κέντρα αισθητικής και αδυνατίσματος, θα πρέπει να προσαρμόσουν τη δράση τους στις νέες συνθήκες, με νέα προγράμματα marketing, διαφήμισης και πωλήσεων, δεδομένου ότι η διαπραγματευτική δύναμη καταναλωτών, κέντρων και προμηθευτών μεταβάλλεται, και μαζί μεταβάλλονται καταναλωτικές συνήθειες, πρότυπα, αξίες, στροφή σε υποκατάστατα προϊόντα και υπηρεσίες, κ.α.

Σαφώς η αλλαγή που πραγματοποιείται μας επηρεάζει όλους, καθώς νέες ευκαιρίες αλλά και απειλές εμφανίζονται στο επαγγελματικό περιβάλλον.
Οι σύγχρονοι καταναλωτές δεν θα μπορέσουν εύκολα να ξεφύγουν από τον γρήγορο τρόπο ζωής που θα γίνει πιο έντονος. Θα προσπαθήσουν όμως να έχουν τον έλεγχο στη ζωή τους αναζητώντας ευχαρίστηση σε νέα πράγματα, προϊόντα και υπηρεσίες που μπορούν να αποκτήσουν. Κάτω από την επίδραση και την πίεση της οικονομικής ανασφάλειας θα αναζητήσουν ασφάλεια και σιγουριά στις επιλογές τους και γενικότερα και στις αγορές τους. Το χρήμα των καταναλωτών γίνεται τώρα πιο ακριβό, όπως «το χρήμα των φτωχών», εφόσον οι καταναλωτές, σήμερα είναι φτωχότεροι. Κι αυτό που το κάνει ακριβότερο, πέρα από την υπάρχουσα ρευστότητα στην αγορά και τη μείωση της διαθέσιμης προσφοράς χρήματος είναι ότι «αλλάζει για τον καταναλωτή η οριακή χρησιμότητα του χρήματος» κι ως εκ τούτου ο τρόπος που δαπανά το 701ο euro του αν έχει εισόδημα 750 € ή το1.200ο euro του αν έχει εισόδημα 1500 €.
Στους υπολογισμούς τους από δω και πέρα τα κέντρα αδυνατίσματος και αισθητικής, θα πρέπει να σταθμίζουν τη μείωση της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών – καταναλωτών αλλά και τη μείωση των διαθέσιμων πιστώσεων για καταναλωτική πίστη, τόσο για τις εμπορικές τους κινήσεις από δω και πέρα όσο και για την πιστωτική τους πολιτική και τη διασφάλιση ενός υγιούς ταμειακού προϋπολογισμού και κεφαλαίου κινήσεως για το κατάστημά τους. Σαφώς με μια παράλληλη αξιολόγηση για την ψυχολογία των καταναλωτών, την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, κ.α. παράγοντες. Οι άνθρωποι δεν θα σταματήσουν ποτέ να καταναλώνουν, θα καταναλώνουν όμως διαφορετικά, και θα στρέφονται σε επιχειρήσεις και προϊόντα που μπορούν να εμπιστευτούν. Σαφώς θα γίνουν πιο επιλεκτικοί σε κάθε τους αγορά και σαφώς τα κέντρα αισθητικής θα πρέπει να αναπροσαρμόσουν τη δράση τους, προσφέροντας υπηρεσίες που θα καλύπτουν τις μεταβαλλόμενες ανάγκες των καταναλωτών. Η έρευνα αγοράς σίγουρα θα μπει στην ημερήσια ατζέντα του καταναλωτή, πριν από κάθε αγορά του και θα είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος της αγοραστικής διαδικασίας σε συνδυασμό με μια τάση για αναβολή των αγορών του. Οι άνθρωποι στο άμεσο μέλλον αναζητώντας αυξημένο έλεγχο σε όλα, θα είναι ολοένα πιο κριτικοί σε κάθε αγορά τους και πιο πρόθυμοι να συστήσουν ένα προϊόν ή μια επιχείρηση, μεταφέροντας την καταναλωτική τους εμπειρία.
Ο καταναλωτής θα προτιμά προϊόντα και υπηρεσίες που καλύπτουν ακριβώς τις ανάγκες του ή που προσαρμόζονται πλήρως στις ανάγκες τους.

Τα κέντρα που θα προσφέρουν αυτή τη δυνατότητα στους πελάτες τους, να προσαρμόσουν τις υπηρεσίες στις ανάγκες τους, θα αντιμετωπίσουν την κρίση και θα αναπτυχθούν περισσότερο μετά τη διέλευσή της. Τα κέντρα αδυνατίσματος και αισθητικής που δεν θα προσαρμοστούν, θα καταγράψουν μια μεγάλη απώλεια πελατών, που εν δυνάμει μπορεί να είναι «μη επιστρεφόμενοι πελάτες».

Τα standards των καταναλωτών δεν πρόκειται να μεταβληθούν προς τα κάτω, αντιθέτως προβλέπεται οι καταναλωτές να θέσουν υψηλότερα δεδομένου ότι έτσι διασφαλίζονται περισσότερο, κι επιτυγχάνουν καλή σχέση ποιότητας και τιμής.

Η ανασφάλεια των καταναλωτών μεγαλώνει και γενικότερα η εποχή μας χαρακτηρίζεται από έντονη ανασφάλεια σε όλα τα επίπεδα ακόμη και σε αυτό της ποιότητας, για την οποία πολλές φορές ο καταναλωτής αμφιβάλλει κι εκφράζει την αμφισβήτησή του έμπρακτα. Σε περιόδους κρίσης οι καταναλωτές απαιτούν περισσότερη πληροφόρηση κι ο ρόλος της επικοινωνίας και των δημοσίων σχέσεων γίνεται σημαντικότερος και ουσιαστικότερος, εφόσον οι καταναλωτές ως άνθρωποι θα αναζητούν περισσότερη επικοινωνία, ανθρώπινη επαφή και ειλικρίνεια. Τα μεγαλύτερα και πιο γνωστά κέντρα αισθητικής κι αδυνατίσματος, είναι σε καλύτερη θέση σε κάθε τοπική αγορά, εφόσον βρίσκονται πιο κοντά στο να «αποσπάσουν» την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, εφόσον αποτελούν κατά ένα τρόπο μια αξιόπιστη πρόταση για τους καταναλωτές.

Στη αγορά των κέντρων αισθητικής και αδυνατίσματος, θα σημειωθούν αλλαγές, παράλληλα με την αλλαγή στις συνήθεις των καταναλωτών που θα εξακολουθούν να αναζητούν μικρές πολυτέλειες, χαλάρωση και τρόπους να βελτιώσουν και να ανεβάσουν τη διάθεσή τους. Η στροφή των καταναλωτών σε προϊόντα και υπηρεσίες που μπορούν να συνδυαστούν με θεραπείες στο κέντρο αισθητικής αλλά και στο σπίτι είναι αναμενόμενες.

Η μείωση του πλαστικού χρήματος που κινούσε έστω και οριακά τον τζίρο των κέντρων αισθητικής και αδυνατίσματος, σε ότι αφορά προγράμματα αισθητικής κι αδυνατίσματος υψηλής αξίας, σε συνδυασμό με την τάση των νοικοκυριών να μειώσουν την κατανάλωση, θα συρρικνώσει διαχρονικά το τζίρο κάποιων κέντρων αισθητικής από την προώθηση υπηρεσιών. Κι όσο οι καταναλωτές στρέφονται σε πιο απτά και άμεσα πράγματα, ο ρόλος των καλλυντικών στα κέντρα αισθητικής, είναι ιδιαίτερα σημαντικός εφόσον τα κέντρα αισθητικής σε συνδυασμό με τα επαγγελματικά προϊόντα που τοποθετούν, μπορούν να συνδυάσουν άριστα απλές και άμεσες θεραπείες στο ινστιτούτο που συνδυάζονται με χρήση προϊόντων στο σπίτι.
Αυτοσυγκράτηση και ψυχραιμία κατά τη λήψη αποφάσεων, μπορούν να αποτελέσουν καλούς συμβούλους για τη διαχείριση της κρίσης. Η επένδυση στις νέες τεχνολογίες και το internet, σε συνδυασμό με την ελεγχόμενη επένδυση σε νέο τεχνολογικό εξοπλισμό, θα οδηγήσουν μακροπρόθεσμα ορισμένα κέντρα αισθητικής κι αδυνατίσματος, να βρεθούν σε πλεονεκτική θέση έναντι των ανταγωνιστικών τους μετά την κρίση.

Βασίλειος Γαλάνης
Marketing Consultant - Καθηγητής - Συγγραφέας
Εισηγητής Ειδικών Σεμιναρίων

Info:
e-mail: vasgalanis@gmail.com 
Mobile: 698 055 8496